ADELANTE - TEKNE BAKIMI İÇİN KARAYA
ÇEKME
Teknemizi Foça
Karakum Plajı bitişiğindeki Kaleli Tersaneye karaya çıkarma kararı verdikten
sonra içerideki tüm taşınabilir malzeme ve ekipmanı çıkarıp bakım süresince korunacağı
evdeki depomuza getirdim. Karaya çıkacağımız gün bağlı bulunduğumuz Foça Su
Ürünleri Balıkçı Barınağındaki iskeleden hareketle Fener Burnu açığından
dönerek tekneyi Mustafa Kaleli’nin tersane çekme rampasından denize indirdiği römorkun üzerine çıkardım.
Teknenin römork üstünde denizden ağır ağır çekilmesi sırasında çıkan sesler benim
için ilk olduğundan, Mustafa ve Bülent beylerin deneyimli hareketleri her şeyin
kontrol altında yürüdüğüne işaretle içimi rahatlattı.
Karaya
çıkardıktan hemen sonra römork üzerindeyken yapılan ilk işlem tazyikli su ile
karinada biriken kekamozların temizlenmesi oldu. Ancak tazyikli su bir yıldır
denizde olan teknenin kekamozlarını tam olarak temizlemeye yetmedi. Benden
önceki sahibinin karinada kullandığı zehirli boya hakkında bir bilgim
olmadığından kalanları zımpara ile almaya karar verdim. Tekneyi tersane
girişine yakın bir alana getirip kıçı bir sıra ağaca doğru iki tekne arasında
takoza aldılar. Takoza alma işlemi bir hidrolik
kamyon krikosu kullanılarak ve omurga altında biri dümen palasına diğeri başa
yakın büyük kütükler koyarak yapıldı. Altına kütük yerleştirilen omurga yerden 40 cm kadar yükseltilmiş oldu. Teknenin
omurga üzerinde dengede kalmasını sağlamak için dinlence altında yanlara üstüne
ahşap konulan 2 varil, baş tarafa da 2 tomruk dayama yerleştirilince işlem
tamamlandı.
Kalan
kekamozları temizlemek biraz kirli bir işlem oldu. Bunun için 115 mm’lik
elektrikli taşlama aletine tabansız göbek aparatı kullanarak taktığım ortası
delikli 180mm 80 kum zımpara kullandım. Zımpara adaptörünün tabanı olmadığından
zımpara kağıdının esnek kenarları yüzeydeki kekamozları alırken alttaki
jelkot’a fazla zarar gelmesini engelledi. 7,40 lık teknemiz için 8-10 kadar
zımpara kağıdı gerekti. Dayama ve
takozların bastığı yerlere ulaşamadığım için onların zımpara ve boyalarını
tekne denize bırakılmadan önce römorka alındıktan sonra tamamladım.
Karina
temizliğinden sonra teknenin tüm bakım ve tadilat işleri bitene kadar teknenin
altında çalışma yapmadım. Bu işler bittikten sonra :
- Önce teknenin altında ve bordasında gözle
ve elle yoklama yaparak tespit ettiğim bütün küçük delik ve çizikleri epoksi
macunu ile kapatıp, macun kuruduktan sonra zımpara (80-120-220 kum) ile
fazlalıkları aldım. Teknenin borda rengini değiştireceğimiz için borda
yazılarını da çıkardım.
- Sonra borda boyasının tutunmasını
sağlamak için hafif bir yoklama zımparası yapıp rulo ile epoksi astar uyguladım.
Su kesimi çizgilerine mavi maskeleme bantı çekip korudum. Epoksi astar
kuruduktan sonra kırmızı skotch brite ile hafifçe ovalayıp son kat akrilik
boyasını sürdüm. Yeni borda yazılarını da yapıştırınca bu kısımdaki işler
tamamlanmış oldu.
- Tavsiye edildiği gibi karinaya bir kat
zehirli astar ve iki kat zehirli boya sürme işini denize indirmeden bir gün
önce bitecek şekilde planladım. Ertesi gün römorka alınan teknenin dayama ve
takoz yerlerinin zımpara-zehirli astarı ve zehirli boyasını sabah tamamlayarak öğleden
sonra denize indirdik.
Tekne altında
yaptığım işlemler hakkında bir not eklemek gerekirse açık ortamda, ağaçlara ve komşu teknelere çok yakın hava
tabancası ile boya yapamadığımdan akrilik boya kullanmak yerine poliüretan boya
daha doğru bir seçim olabilirdi. Boya uygulamaları için ağaçsız bir bölgeye
geçmek de uygun olabilirdi. Her konuda bana yardımcı olan Sn.Bülent ve Mustafa
Kaleli’nin bu konuda da hiç itiraz etmeyeceklerini düşünüyorum.
Pandemi
yasakları nedeniyle altı aya uzayan bakım ve tadilat çalışmalarından sonra
teknemizi sorunsuz denize indirmenin keyfi büyük oldu. İlk kez bu çalışmaya
giren biri olarak yaptığım değişikliklerin beklentiyi karşılamasının bu keyfi
artırdığını söyleyebilirim.
19 Ocak 2021
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder