18 Ocak 2021 Pazartesi

Adelante - Tekne Bakımı için Karaya Çekme

ADELANTE - TEKNE BAKIMI İÇİN KARAYA ÇEKME

 

Teknemizi Foça Karakum Plajı bitişiğindeki Kaleli Tersaneye karaya çıkarma kararı verdikten sonra içerideki tüm taşınabilir malzeme ve ekipmanı çıkarıp bakım süresince korunacağı evdeki depomuza getirdim. Karaya çıkacağımız gün bağlı bulunduğumuz Foça Su Ürünleri Balıkçı Barınağındaki iskeleden hareketle Fener Burnu açığından dönerek tekneyi Mustafa Kaleli’nin tersane çekme rampasından  denize indirdiği römorkun üzerine çıkardım. Teknenin römork üstünde denizden ağır ağır çekilmesi sırasında çıkan sesler benim için ilk olduğundan, Mustafa ve Bülent beylerin deneyimli hareketleri her şeyin kontrol altında yürüdüğüne işaretle içimi rahatlattı.

 

Karaya çıkardıktan hemen sonra römork üzerindeyken yapılan ilk işlem tazyikli su ile karinada biriken kekamozların temizlenmesi oldu. Ancak tazyikli su bir yıldır denizde olan teknenin kekamozlarını tam olarak temizlemeye yetmedi. Benden önceki sahibinin karinada kullandığı zehirli boya hakkında bir bilgim olmadığından kalanları zımpara ile almaya karar verdim. Tekneyi tersane girişine yakın bir alana getirip kıçı bir sıra ağaca doğru iki tekne arasında takoza aldılar.  Takoza alma işlemi bir hidrolik kamyon krikosu kullanılarak ve omurga altında biri dümen palasına diğeri başa yakın büyük kütükler koyarak yapıldı. Altına kütük yerleştirilen  omurga yerden 40 cm kadar yükseltilmiş oldu. Teknenin omurga üzerinde dengede kalmasını  sağlamak için dinlence altında yanlara üstüne ahşap konulan 2 varil, baş tarafa da 2 tomruk dayama yerleştirilince işlem tamamlandı.

 


Kalan kekamozları temizlemek biraz kirli bir işlem oldu. Bunun için 115 mm’lik elektrikli taşlama aletine tabansız göbek aparatı kullanarak taktığım ortası delikli 180mm 80 kum zımpara kullandım. Zımpara adaptörünün tabanı olmadığından zımpara kağıdının esnek kenarları yüzeydeki kekamozları alırken alttaki jelkot’a fazla zarar gelmesini engelledi. 7,40 lık teknemiz için 8-10 kadar zımpara kağıdı gerekti.  Dayama ve takozların bastığı yerlere ulaşamadığım için onların zımpara ve boyalarını tekne denize bırakılmadan önce römorka alındıktan sonra tamamladım.

 


Karina temizliğinden sonra teknenin tüm bakım ve tadilat işleri bitene kadar teknenin altında çalışma yapmadım. Bu işler bittikten sonra :

-       Önce teknenin altında ve bordasında gözle ve elle yoklama yaparak tespit ettiğim bütün küçük delik ve çizikleri epoksi macunu ile kapatıp, macun kuruduktan sonra zımpara (80-120-220 kum) ile fazlalıkları aldım. Teknenin borda rengini değiştireceğimiz için borda yazılarını da çıkardım.

-       Sonra borda boyasının tutunmasını sağlamak için hafif bir yoklama zımparası yapıp rulo ile epoksi astar uyguladım. Su kesimi çizgilerine mavi maskeleme bantı çekip korudum. Epoksi astar kuruduktan sonra kırmızı skotch brite ile hafifçe ovalayıp son kat akrilik boyasını sürdüm. Yeni borda yazılarını da yapıştırınca bu kısımdaki işler tamamlanmış oldu.


-       Tavsiye edildiği gibi karinaya bir kat zehirli astar ve iki kat zehirli boya sürme işini denize indirmeden bir gün önce bitecek şekilde planladım. Ertesi gün römorka alınan teknenin dayama ve takoz yerlerinin zımpara-zehirli astarı ve zehirli boyasını sabah tamamlayarak öğleden sonra denize indirdik.

 

Tekne altında yaptığım işlemler hakkında bir not eklemek gerekirse açık ortamda,  ağaçlara ve komşu teknelere çok yakın hava tabancası ile boya yapamadığımdan akrilik boya kullanmak yerine poliüretan boya daha doğru bir seçim olabilirdi. Boya uygulamaları için ağaçsız bir bölgeye geçmek de uygun olabilirdi. Her konuda bana yardımcı olan Sn.Bülent ve Mustafa Kaleli’nin bu konuda da hiç itiraz etmeyeceklerini düşünüyorum.

 

Pandemi yasakları nedeniyle altı aya uzayan bakım ve tadilat çalışmalarından sonra teknemizi sorunsuz denize indirmenin keyfi büyük oldu. İlk kez bu çalışmaya giren biri olarak yaptığım değişikliklerin beklentiyi karşılamasının bu keyfi artırdığını söyleyebilirim.

19 Ocak 2021

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder