12 Ocak 2021 Salı

Adelante - Pandemi Günlerinde Tekne Bakımı

          ADELANTE - PANDEMİ GÜNLERİNDE TEKNE BAKIMI

2019 Yılı başında  aldığımız ilk teknemizi kendi kullanım şeklimize göre biraz tadilat yapmak ve tekne bakımı için 2019 kasım ayında Foça’da Karakum Plajı yanındaki Kaleli Tersaneye çıkarmıştım. İlk karaya çıkarışımı biraz heyecan yapsam da 8 Metrelik tekneyi denizden tersane römorku üzerine alma işi sorunsuz gitti.

 Karaya çıkarmaktan amacım rutin karina temizliği ve boyası dışında kabin içindeki  WC ve mutfak bankosu ile dinlencedeki oturma alanını genişletip, tente ve minderlerini yenilemekti. Daha önce tekne bakımı ve tadilatı hakkında hiçbir deneyimim olmadığı için internetten yerli ve yabancı kaynakları tarayarak hazırladığım iş planına göre 4 aylık rahat bir çalışmayla her şeyi bitirmeyi hedeflemiştim. Ayrıca birkaç litre polyester reçine alıp atölyede cam elyaf polyester denemeleri bile yapmıştım. Ancak hem tadilat sırasında ortaya çıkan ilave sorunlar hem de Mart-Nisan 2020 aylarında uygulanan pandemi kısıtlamaları tersane konaklamasını iki ay uzattı ve teknemiz Adelante ancak Haziran 2020 de denize kavuştu.

 Tadilat sırasında söktüğüm yerlerde gördüğüm işçilik daha kötüsünü yapamayacağım konusunda cesaret verince minder ve tente yapımı dışındaki işlerde usta kullanmadım. Tekne inşa işinin ne kadar teknik bir altyapı gerektirdiğini anlamış bir mühendis olarak zaten öyle ustalarla da karşılaşmadım.

  Teknede yaptığım çalışmaların detaylarını daha sonra vermeyi planladığımdan  bugün akılda kalan birkaç noktayı özetlersem; 

 - Tekneyi karaya çıkarmak için Kaleli tersanesi çok doğru bir seçim. Boya yapılacaksa ağaçların altını tercih etmemekte yarar var.

- İkinci el aldığım teknede tadilat sırasında beklediğimden fazla problemle karşılaşınca kabini kabuğa kadar soyup sıfırdan başlamak gerekti. Aynı şekilde kokpiti de söküp yeniden yaptım.

- Tam donanımlı bir elektrikçi bulamadığımdan sistemi kendim kurmak zorunda kaldım. Sahil kasabalarında daha çok tamir işlerine baktıklarından teknik altyapısı kuvvetli bir marin elektrikçi bulmak zor. Teknenin elektrik sistemindeki her parçanın teknik özelliklerini bilmek ve kaydetmek önemli.

- Tekne tadilatı sırasında teknenin ağırlık dengesini koruyacak şekilde giren-çıkan ağırlık hesabına ve dağılımına dikkat etmek lazım

- Motorla ilgili karada hiçbir çalışma yapmadığım için bir motorcu ustası gerekmedi. Ancak denize indikten sonra kontrol için çağırıp birkaç çalışma talep ettiğim Saadettin Usta hem yaklaşımı hem de bilgisiyle beni hayran bıraktı.

- 4 ay olarak planladığım çalışma 6 aya uzayınca yalpalamayı azaltmak için düşündüğüm ilave omurga ağırlığı konusunu bir dahaki sefere erteledim ancak kabin altında sintineye 400 kg kadar ağırlık ilave ettim.

- Kabin tadilatı sayesinde yatma bölümü sancak ve iskeleye doğru 25 er cm genişledi. WC 80 cm’den 100 cm’e , mutfak bankosu da 75 cm’den 145 cm’ genişlemekle birlikte içeride ayakta 2 kişi çalışabilir hale geldi ki bu mutfakta çalışma varken WC’ye girip çıkmak için önemli. Kabin zeminini yeniden yaparken 6 cm aşağı alarak tavan yüksekliğini de 180 cm’e çıkardım.

- 8 kişilik teknemizde dinlencede eskiden 4 kişi oturabiliyorken şimdi 8 kişi oturabilir hale geldi.

- Yüzme platformunun çürüyen ahşaplarını değiştirip 4 cm daha yukarıya monte ederek, yüklü durumda su altında kalmasını engelledim.

- Kabin içi ve dinlence oturma yeri minderlerini yenileyip, tenteyi yeniden yaptırdım.

 Yaptığım tadilat çalışmasında malzeme-alet masrafı 9 bin TL çivarında oldu. Buna tente-minder ver tersane ücreti dahil değil. İlk tadilat sırasında alet envanterimi de geliştirdiğimden bundan sonraki bakım işlerinde sadece tersane ve malzeme giderini dikkate alırım diye umuyorum.

 Şimdilik yapılan işlerin öncesi ve sonrası şeklinde bazı resimleri aşağıya ekliyorum. Vakit bulduğumda önemli bölümlerle ilgili detaya da gireceğim.

 13 Ocak 2021

 

 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder