ADELANTE – TEKNE ELEKTRİK SİSTEMİ
Adelente’yi
bakım için tersaneye çıkarıp tadilata başladığımda, daha sonra başvurmak için
söktüğüm elektrik sisteminin resimlerini alıp bağlantı şemasını da çıkarmıştım. Yeniden yaptığım imalatların montajı
öncesinde elektrik sistemini kurmadan önce bu şemayı inceleyince birçok konuda
bilgi eksikliğim olduğunu fark ettim.
Teknede bulunan
elektrikli cihazlar:
2 adet 135 Ah
12V akü (biri eski biri yeni)
1 adet Both
şalteri
1 adet ECS şarj
ayırıcısı (galvanik izolatör)
1 adet akıllı
solar inverter
1 adet 165W
solar panel
900 Watt ırgat
ve ırgat solenoidi
WC ve siyah
tank maceratorları
Hidrafor
1 adet sintine
pompası
Seyir fenerleri
Kabin ve kokpit
lambaları
GPS
chartplotter
Motora bağlı
marş motoru ve şarj dinamosu
Kokpit kumanda
paneli göstergeleri (yağ, mazot, voltmetre, devir saati, motor hararet)
Cihazlara bağlı
çeşitli sigortalar
Geçmiş yılda
elektrik sistemi ile ilgili aldığım notlarda:
- yeni aküye rağmen marş basma problemi,
- yerel bir elektrikçinin 100 A ırgat
sigortasını 135 A’le değiştirmesi üzerine yanan ırgat motoru,
- otomatik sintine pompaları bağlantı
hataları,
- değiştirilen galvanik izolatöre rağmen
akü şarj problemi,
- PV inverter ve akü DC multimetre
göstergesinin bazen çalışmaması,
- dağınık cihaz yerleri nedeniyle karmaşık
kablo düzeni vardı.
Her bir cihazın kullanım kılavuzunu internetten bulup inceledikten sonra yeni bir elektrik sistemi şeması hazırladım. Çalışmam sırasında yerel elektrikçilerin müdahalelerinin yarardan çok zarar getirdiğini gördüğümden, her bir bağlantının sisteme etkisinden, kablo kalınlığına, montaj yerinden cihaz seçimine kadar değişik konuları araştırmam gerekti. Bu kapsamda aküler konusuna geniş bir zaman ayırdığımı da belirtmeliyim. Sonuçta hazırladığım tasarımı uyguladıktan sonra hem konuya daha çok hakim olduğum, hem de eksik ve yanlışları görüp düzelttiğim için memnun kaldım.
Ana hatlarıyla
yeni elektrik sisteminde eskiye kıyasla yaptığım değişiklikleri:
- 135 Ah’lik eski akü yerine servis aküsü
olarak 95 Ah derin döngülü EFB akü almak, geçen sene aldığım 135 Ah’lik SFB
aküyü marş aküsü olarak kullanmak,
- Servis ve marş akülerini ayırmak ve
diyotlu galvanik izolatörü kaldırmak,
- Servis aküsünü solar panelden ve sahil
beslemeden şarj edecek, marş motorunu da şarj dinamosundan şarj edecek şekilde
ama gerektiğinde both şalteri ile paralel bağlanacak biçimde bağlamak,
- Akü şarj takibi için 2 adet multimetre
yerleştirmek,
- 900 watt’lık ırgatın sigortasını 100 A’e
indirip, ırgat solenoidi ile beraber başta kabin oturma altına taşımak
- sintine pompalarını solar panelden şarj
eden servis aküsüne bağlamak,
- inverter, multimetre, sigorta ve
terminalleri yerleştirdiğim açılabilir elektrik kontrol panelini kabin girişi
yanına duvara yerleştirmek olarak özetleyebilirim.
Son
haliyle kurulan elektrik sisteminin bir şemasını yukarıda veriyorum. Elektrik
sisteminde şimdilik ellenmeyen tek nokta kokpitteki kumanda paneli olduğunu
söyleyebilirim. Gelecekte bu paneli de elden geçirmeyi planlıyorum.
14
Şubat 2021
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder