14 Şubat 2021 Pazar

ADELANTE - TEKNE ELEKTRİK SİSTEMİ

ADELANTE – TEKNE ELEKTRİK SİSTEMİ

 

Adelente’yi bakım için tersaneye çıkarıp tadilata başladığımda, daha sonra başvurmak için söktüğüm elektrik sisteminin resimlerini alıp bağlantı şemasını da çıkarmıştım.  Yeniden yaptığım imalatların montajı öncesinde elektrik sistemini kurmadan önce bu şemayı inceleyince birçok konuda bilgi eksikliğim olduğunu fark ettim.

 

Teknede bulunan elektrikli cihazlar:

2 adet 135 Ah 12V akü (biri eski biri yeni)

1 adet Both şalteri

1 adet ECS şarj ayırıcısı (galvanik izolatör)

1 adet akıllı solar inverter

1 adet 165W solar panel

900 Watt ırgat ve ırgat solenoidi

WC ve siyah tank maceratorları

Hidrafor

1 adet sintine pompası

Seyir fenerleri

Kabin ve kokpit lambaları

GPS chartplotter

Motora bağlı marş motoru ve şarj dinamosu

Kokpit kumanda paneli göstergeleri (yağ, mazot, voltmetre, devir saati, motor hararet)

Cihazlara bağlı çeşitli sigortalar

 

Geçmiş yılda elektrik sistemi ile ilgili aldığım notlarda:

-       yeni aküye rağmen marş basma problemi,

-       yerel bir elektrikçinin 100 A ırgat sigortasını 135 A’le değiştirmesi üzerine yanan ırgat motoru,

-       otomatik sintine pompaları bağlantı hataları,

-       değiştirilen galvanik izolatöre rağmen akü şarj problemi,

-       PV inverter ve akü DC multimetre göstergesinin bazen çalışmaması,

-       dağınık cihaz yerleri nedeniyle karmaşık kablo düzeni vardı.

 

Her bir cihazın kullanım kılavuzunu internetten bulup inceledikten sonra yeni bir elektrik sistemi şeması hazırladım. Çalışmam sırasında yerel elektrikçilerin müdahalelerinin yarardan çok zarar getirdiğini gördüğümden, her bir bağlantının sisteme etkisinden, kablo kalınlığına, montaj yerinden cihaz seçimine kadar değişik konuları araştırmam gerekti. Bu kapsamda aküler konusuna geniş bir zaman ayırdığımı da belirtmeliyim. Sonuçta hazırladığım tasarımı uyguladıktan sonra hem konuya daha çok hakim olduğum, hem de eksik ve yanlışları görüp düzelttiğim için memnun kaldım.

Ana hatlarıyla yeni elektrik sisteminde eskiye kıyasla yaptığım değişiklikleri:

-       135 Ah’lik eski akü yerine servis aküsü olarak 95 Ah derin döngülü EFB akü almak, geçen sene aldığım 135 Ah’lik SFB aküyü marş aküsü olarak kullanmak,

-       Servis ve marş akülerini ayırmak ve diyotlu galvanik izolatörü kaldırmak,

-       Servis aküsünü solar panelden ve sahil beslemeden şarj edecek, marş motorunu da şarj dinamosundan şarj edecek şekilde ama gerektiğinde both şalteri ile paralel bağlanacak biçimde bağlamak,

-       Akü şarj takibi için 2 adet multimetre yerleştirmek,

-       900 watt’lık ırgatın sigortasını 100 A’e indirip, ırgat solenoidi ile beraber başta kabin oturma altına taşımak

-       sintine pompalarını solar panelden şarj eden servis aküsüne bağlamak,

-       inverter, multimetre, sigorta ve terminalleri yerleştirdiğim açılabilir elektrik kontrol panelini kabin girişi yanına duvara yerleştirmek olarak özetleyebilirim.

 

Son haliyle kurulan elektrik sisteminin bir şemasını yukarıda veriyorum. Elektrik sisteminde şimdilik ellenmeyen tek nokta kokpitteki kumanda paneli olduğunu söyleyebilirim. Gelecekte bu paneli de elden geçirmeyi planlıyorum.

 

14 Şubat 2021

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder